Bij Square zijn we constant in beweging. Begin dit jaar hebben we een roadmap van geheel 2023 met jullie gedeeld, met daarin de plannen en verwachtingen van al onze werkzaamheden. Ondertussen hebben we al een heel deel van deze roadmap bewandeld en is er al een half jaar voorbij, dus een goed moment om even terug én vooruit te kijken naar wat is geweest en wat nog komen gaat.
Afgerond
Om te beginnen met de zaken die afgelopen half jaar zijn afgerond. Het allereerst en belangrijkste: de Hybrid Library is live! Vanaf april zijn we aan de slag gegaan om alle klanten hiernaar over te zetten. Ook de SSO-koppeling (Single Sign On), waarbij zowel de servers van Square, als die van je eigen organisatie samenwerken om je automatisch op het portaal en producten van Square te laten inloggen, is online. In het totaalplaatje merken we ook dat de SSO-koppeling groeit in populariteit om het totaalplaatje van de Hybrid Library af te maken en is de awareness naar de voordelen vergroot. Daarnaast zijn de 3 securityverbeteringen reeds afgevinkt.
Gepersonaliseerde oplossingen
Twee processen die nog vol in ontwikkelingen zijn, zijn de gepersonaliseerde oplossingen en de metadata. De oplossingen zijn door gesprekken met klanten, die de afgelopen tijd hebben plaatsgevonden, volledig helder geworden. De belangrijkste punten die in eerste instantie worden aangepakt zijn het logo toevoegen van de eigen organisatie, het opslaan van specifieke sorteermogelijkheden en de ruimte om eigen teksten toe te voegen. De eerste dingen hiervan worden in augustus gerealiseerd.
Metadata
Bij Square streven we ernaar om updates zo goed en compleet mogelijk uit te voeren. De technische wereld verandert ontzettend snel, waardoor er wel eens extra stappen gezet moeten worden die een paar maanden eerder nog niet in het plan van aanpak zaten. Dit is ook het geval geweest bij de signaleringstoolupdate. Hierdoor is de metadata iets wat vanaf september actief op de agenda staat. De hoop en verwachting is om het dit jaar nog te kunnen realiseren. Ook willen we dan bouwen aan een verbeterde en uniforme interface voor de uitgeverijen die bij ons nog niet geautomatiseerd hun digitale content aanleveren.
Klantcontact
Buiten de technische aspecten zijn er van de drie productsessies al twee afgerond. De derde zal in Q4 plaatsvinden. Deze productsessies dienen om nieuwe inzichten op te doen en een duidelijker beeld te krijgen van de verbeteringen die wij als Square kunnen doorvoeren.
Verdere toekomst
Daarnaast staat de hercertificering van ISO in september gepland. Ook het collectiebeheer verbeteren staat op de agenda. Dit betekent dat we met de mogelijkheid bezig zijn om eerder gedrukte versies van bepaalde boeken te kunnen verbergen. Daarnaast zijn er gesprekken gaande over een oplossing voor de titelimportbronnen, de mogelijkheid voor open access boeken, en het toepassen van Artificial Intelligence in onze systemen. En, niet te vergeten: de nieuwe website komt er naar verwachting nog dit jaar aan!
Meer informatie nodig over deze roadmap of over de producten van Square? Neem gerust contact met ons op!