06-01-2023
De krachtige basis van een bibliotheeksysteem
Een bibliotheeksysteem is een concept wat alom bekend is binnen bedrijven. Maar, wat houdt het nou precies in? En wat is de toegevoegde waarde van zo’n systeem? Wij nemen je graag mee langs de ins en outs van een bibliotheeksysteem en welke toevoeging het zou kunnen bieden voor jouw bedrijf.
Categorie | News |
Tags | Hybrid Library |
Hoe is het ontstaan?
Iedereen kent ze: bibliotheken. Een concept wat al eeuwen bekend is en waar iedereen zeker al eens is binnengelopen. Het is dé plek om toegang te krijgen tot informatie. Deze informatie is over de jaren ook deels gedigitaliseerd, in bijvoorbeeld bibliotheeksystemen. Het is namelijk dé manier om (mis)informatie te filteren en te sorteren. Daarnaast zorgen deze systemen ervoor dat je de boeken die je zoekt makkelijk kunt vinden in een online systeem.
Werkwijze
Ieder bedrijf heeft wel iets van bedrijfsliteratuur. Dit kunnen duizenden boeken zijn, of honderden e-books vol met informatie. In een bibliotheeksysteem worden deze bestanden in een handige interface samengevoegd. De informatiespecialist zorgt voor de juiste omschrijvingen en zoekwoorden, zodat medewerkers de boeken snel en makkelijk via een zoekbalk kunnen vinden. De informatiespecialist is de spil van de bibliotheek. Hij of zij zorgt ervoor dat de collega's snel tot de benodigde informatie ter beschikking komen.
Het handige aan deze systemen is dat ze volledig zelf gevuld kunnen worden met informatie die voor jouw bedrijf interessant is. Van strafrechtelijke boeken tot alles over bijvoorbeeld bouwtechniek: de literatuur die voor de medewerkers van toepassing kan zijn, wordt expliciet de inhoud van het bibliotheeksysteem. De informatiespecialist zorgt hierbij voor een goede collectievorming, classificatie van relevante gegevens en het begeleiden van collectie naar connectie.
Actueel
Het systeem blijft altijd actueel. Het gaat met de tijd mee, kan op ieder moment bijgevuld worden met de belangrijkste, meest relevante informatie en groeit mee met steeds verdergaande digitalisering. De informatiespecialist zal collega's gaan begeleiden hierin hun weg te vinden. Het zorgt ervoor dat medewerkers niet alleen gerichter, maar ook effectiever kunnen zoeken. De beste manier om het in het kort samen te vatten is dat het dé plek is waar online en/of offline literatuur samenkomt die relevant is voor jouw bedrijf en vooral je medewerkers.
Nieuwsgierig wat een bibliotheeksysteem voor jouw bedrijf kan betekenen? Square lanceert de Hybrid Library. Dit is de plek waar je digitale en fysieke bibliotheek samenkomen. Voor vragen of meer informatie, neem gerust contact met ons op!